Social Marketing

Social Marketing is het toepassen van technieken en concepten uit de commerciële marketing om positieve maatschappelijke of sociale veranderingen te bewerkstelligen. Het is in Nederland een (nog) niet zo bekend begrip, maar in met name Angelsaksisiche landen is het een beproefde aanpak voor gedragsverandering.... op een duurzame en kosteneffectieve manier.
Bijzonder aan Social Marketing is vooral dat het de mens centraal stelt. Social Marketing gebeurt nooit op basis van aannames, maar vanuit onderzoek naar wat de doelgroep echt denkt, voelt en bezighoudt: Eerst begrijpen, dan begrepen worden!
Social marketing is uitermate geschikt om in te zetten voor het stimuleren van duurzaam gedrag. Ik pas het o.a. toe bij mijn werk in opdracht van Avalon voor een stadslandbouw project in Zuid-Afrika en bij een energiebesparingsproject voor huishoudens (in ontwikkeling).
Het doel van social marketing is altijd verandering van het gedrag van mensen, niet hun kennis, bewustzijn of houding. Het succes zit in de grondige en gerichte aanpak: een social marketingcampagne richt zich op maar één soort gedrag van één doelgroep. We schieten met scherp, niet met hagel ;-)
Social marketing is dus zeker niet hetzelfde als social media marketing (zie afbeelding).
Bijzonder aan Social Marketing is vooral dat het de mens centraal stelt. Social Marketing gebeurt nooit op basis van aannames, maar vanuit onderzoek naar wat de doelgroep echt denkt, voelt en bezighoudt: Eerst begrijpen, dan begrepen worden!
Social marketing is uitermate geschikt om in te zetten voor het stimuleren van duurzaam gedrag. Ik pas het o.a. toe bij mijn werk in opdracht van Avalon voor een stadslandbouw project in Zuid-Afrika en bij een energiebesparingsproject voor huishoudens (in ontwikkeling).
Het doel van social marketing is altijd verandering van het gedrag van mensen, niet hun kennis, bewustzijn of houding. Het succes zit in de grondige en gerichte aanpak: een social marketingcampagne richt zich op maar één soort gedrag van één doelgroep. We schieten met scherp, niet met hagel ;-)
Social marketing is dus zeker niet hetzelfde als social media marketing (zie afbeelding).
Social marketing is inzetbaar op alle niveaus:
Beleid: Het zorgt ervoor dat beleid is gebaseerd op werkelijk begrip van de doelgroep en niet op aannames en stereotypen. Dit maakt beleid realistisch en dus haalbaar.
Strategie: Het maakt het mogelijk om de interventies te kiezen die op termijn de meeste impact hebben. Hierdoor worden de beschikbare middelen optimaal ingezet.
Uitvoering: Het biedt een basis om producten, diensten en communicatie te ontwikkelen op een manier die het best past bij de behoefte en motivatie van de doelgroep.
Beleid: Het zorgt ervoor dat beleid is gebaseerd op werkelijk begrip van de doelgroep en niet op aannames en stereotypen. Dit maakt beleid realistisch en dus haalbaar.
Strategie: Het maakt het mogelijk om de interventies te kiezen die op termijn de meeste impact hebben. Hierdoor worden de beschikbare middelen optimaal ingezet.
Uitvoering: Het biedt een basis om producten, diensten en communicatie te ontwikkelen op een manier die het best past bij de behoefte en motivatie van de doelgroep.